Quan cal apuntar a un nen a activitats extra escolars, segurament molts pares no tenen en compte un esport sa com l’és la escalada per a nens. És important que practiquin esport, sigui aquest o un altre, per descarregar aquesta energia acumulada de tantes hores asseguts en el col·legi, obtenir disciplina i un entrenament constant.

Fa un temps van començar a posar-se de moda unes colònies d’escalada durant els mesos d’estiu i, gràcies a aquests monitors que ho van fer possible, ja no es fa rar veure a un nen en una paret d’un rocòdrom, practicant escalada com a activitat extra escolar. Molts professors d’educació física ho han provat i han vist que ajuda molt als més petits.

L’ideal és que els nens practiquin l’escalada en rocòdroms, habituals en ciutats. Aquí el personal tècnic us guiarà perquè el nen practiqui esport jugant. És clar que els fills d’escaladors estan més familiaritzats, però pels quals no, us expliquem en què pot beneficiar-li a un nen la pràctica de la escalada:

Bona forma física

Com és un esport complet, aconseguirem treballar tot el cos. Es creu que únicament s’usen braços i mans, però l’ús del tronc, cames, peus i, sobretot, el nostre cap, són vitals per a la pràctica d’escalada.

Es poden treballar moltes aptituds com la velocitat, potència o resistència de forma coordinada seguint les indicacions del personal format.

Coordinació psicomotriu millorada

La base per poder desenvolupar bé les capacitats neuromotrius està en la coordinació de la funció motora de més d’un segment en els petits. Practicar l’escalada ajuda al seu desenvolupament. Com hem comentat anteriorment, tot el cos influeix en la pràctica i, per això, no es progressa en absolut si no ens ajudem de la coordinació de tot el nostre cos dirigint els moviments que necessitem fer. Hem de tenir control de músculs i articulacions perquè siguin capaces d’obeir les instruccions del sistema nerviós.

Estimulació de la seva memòria

Jugant als diferents jocs disponibles perquè els nens aprenguin a escalar, s’exerciten entre uns altres, la memòria. Existeixen diferents jocs com passar per les mateixes preses que ha passat el nostre company.

Potenciar la concentració

Sempre cal estar concentrats mentre practiquem l’escalada, els nens igual. Hem de parar atenció a la paret, observar els seus relleus, forats, veure on col·locar els peus i analitzar com desplaçar el cos per escalar de forma òptima, superant les nostres pors a caure.

Quan els nens es posen en posició d’asseguradors, han d’estar pendents de la corda que cal deixar o recollir a tot moment.

Estimulació de la consciència corporal

Saber les proporcions del cos humà, posicionament de les extremitats, com desplaçar-nos, els girs que cal fer i en quina mesura, … això fa que es potenciï la resposta motora del petit.

Millorar el seu equilibri

El cervell i la medul·la espinal recullen informació de les posicions de les articulacions i informen sobre velocitat i moviment. Això és vital per anar reajustant el nostre cos a mesura que ho anem necessitant sense perdre l’equilibri, important.

Companyerisme i relacions socials

L’escalada es practica en grups de persones i, en l’escalada esportiva, s’estrenyen llaços amb els companys. Els nens han de conèixer la importància d’assegurar bé al company perquè, qualsevol distracció, pot generar un contratemps o lesió, per això, cal establir bones relacions entre companys.